Сторінка випускника

Державна кваліфікаційна атестація   
Державна кваліфікаційна атестація - завершальний етап професійно-технічного навчання.
"Державна кваліфікаційна атестація має на меті встановлення готовності осіб, які здобуваютьпрофесійно-технічну освіту, самостійно виконувати комплекс робіт чи певну роботу з обраної професії, спеціальності та спеціалізації відповідного розряду (класу, категорії).
Державна кваліфікаційна атестація учнів, слухачів базується на вимогах наказу №419 п.7.2 державних стандартів професійно-технічної освіти та документів, що регламентують організацію навчально-виробничого процесу в професійно-технічних навчальних закладах. У разі відсутності державного стандарту професійно-технічної освіти з певної робітничої професії вихідний контроль здійснюються відповідно до робочого навчального плану професійно-технічного навчального закладу, погодженого з регіональним органом управління освіти і науки.
Для проведення державної кваліфікаційної атестації у навчальному закладі створюється державна кваліфікаційна комісія або декілька державних кваліфікаційних комісій у залежності від переліку професій, за якими здійснюється підготовка.
Державна кваліфікаційна атестація учнів, слухачів здійснюється професійно-технічним навчальним закладом за участю представників підприємств, установ, організацій-замовників підготовки робітничих кадрів по закінченню повного курсу навчання.
Державна кваліфікаційна атестація включає: кваліфікаційну пробну роботу, яка відповідає вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики випускника ПТНЗ відповідного кваліфікаційного рівня; державний кваліфікаційний іспит або захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що їх замінює.
3а  результатами державної кваліфікаційної атестації учням (слухачам) присвоюється кваліфікація певного рівня з внесенням записів у відповідні документи (протоколи засідань кваліфікаційних комісій, журнали обліку навчальної роботи, зведені відомості, додатки до дипломів або свідоцтв про присвоєння робітничої кваліфікації тощо).
Державна кваліфікаційна комісія
Державна кваліфікаційна комісія створюється для проведення державних кваліфікаційних іспитів у навчальному закладі з професій, спеціальностей та спеціалізації, за якими здійснюється підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації робітничих кадрів.

Державна кваліфікаційна комісія у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України "Про освіту", "Про професійно-технічну освіту", іншими законами України, Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, Положенням про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері професійно-технічної освіти, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які стосуються предмета діяльності.

Головою державної кваліфікаційної комісії призначається представник роботодавця або замовника підготовки кваліфікованих робітників - керівник, професіонал відповідної галузі виробництва чи сфери послуг.
Заступником голови призначається керівник або заступник керівника навчального закладу.
Членами комісії призначаються старший майстер (майстер) виробничого навчання, викладач з предмету професійно-теоретичної підготовки, працівник, відповідальний за організацію професійно-технічного навчання, представники підприємства, установи, організації, де здійснюється професійно-практична підготовка учнів, слухачів.
Склад державної кваліфікаційної комісії та зміни до нього затверджуються наказом керівника навчального закладу, що здійснює підготовку кваліфікованих робітників, за погодженням з відповідним регіональним органом управління професійно-технічною освітою.
Представник навчального закладу, де організується й проводиться кваліфікаційна атестація,    не може бути головою державної кваліфікаційної комісії. 
 Функціями Державної кваліфікаційної комісії є:
-                   встановлення відповідності результатів вихідного контролю обсягів і рівня професійних знань, умінь та навичок осіб вимогам державних стандартів професійно-технічної освіти;
-         визначення фактичного рівню кваліфікації й готовності випускників навчального закладу до самостійного виконання робіт з набутих професій і присвоєння відповідних розрядів (класів, категорій); При цьому кваліфікаційна комісія керується кваліфікаційними характеристиками професій працівників або  кваліфікаційними характеристиками випускників
-         внесення, у разі потреби, до органів управління професійно-технічною освітою, навчальних закладів пропозицій щодо поліпшення забезпечення та здійснення підготовки кваліфікованих робітників.
Строк повноважень державної кваліфікаційної комісії - до одного року.

Порядок складання державних кваліфікаційних іспитів
Порядок складання державних кваліфікаційних іспитів визначається Положенням про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, що затверджене наказом Міністерства освіти України від 30.05.2006 N 419.

Державні кваліфікаційні іспити включають:
кваліфікаційну пробну роботу;
письмову атестаційну роботу (творчу роботу, що її замінює) або дипломну роботу;
іспит або захист дипломної роботи, проекту в межах вимог кваліфікаційних характеристик.

При курсовій підготовці (професійно-технічне навчання, перепідготовка, підвищення кваліфікації) письмова екзаменаційна робота не виконується, а виконується кваліфікаційна пробна робота, яка передбачає виконання практичних робіт на відповідному обладнанні, інструментах, матеріалах в обсязі вимог, передбачених кваліфікаційною характеристикою. Підготовка робітників цієї категорії закінчується складанням випускного кваліфікаційного екзамену.
Учні вищих професійних училищ під час завершення навчання за кваліфікаційним рівнем «молодший спеціаліст» після виконання кваліфікаційних (пробних) робіт для одержання відповідної кваліфікації захищають дипломний проект. Обсяги дипломних проектів визначаються відповідними нормативними документами з вищої освіти.
До складання державних кваліфікаційних іспитів допускаються особи, які пройшли відповідно повний курс навчання й мають підсумкові оцінки не нижче, ніж 4 бали з усіх навчальних предметів, виробничого навчання та практики.

Обсяги й рівень знань, умінь та практичних навичок осіб, які пройшли навчання з професії, спеціальності та спеціалізації повинні відповідати вимогам кваліфікаційної характеристики професії працівника або кваліфікаційної характеристики випускника та змісту навчальних планів, програм.

Державні кваліфікаційні іспити вважаються не складеними:
у випадку браку в кваліфікаційній пробній роботі з вини особи, яка її виконує;
при невиконанні з вини особи, яка виконує пробну роботу, норм виробітку (часу), встановлених на виконання кваліфікаційної пробної роботи, а також невиконанні особами встановлених виробничих вимог та показників у період складання іспитів;
якщо за результатами іспитів у особи встановлена відсутність знань, які передбачені кваліфікаційною характеристикою професії працівника або кваліфікаційною характеристикою випускника.
Виконання пробних кваліфікаційних робіт проводиться безпосередньо на підприємстві, де учні, слухачі проходили практику. Як виняток, проводиться у навчально-виробничих майстернях, на дільницях, полігонах, навчальних господарствах та інших підрозділах професійно-технічних навчальних закладів за умови, визначені Постановою Кабінету Міністрів від 27.08.2010 р. N 770 Про внесення змін до Порядку надання робочих місць для проходження учнями, слухачами професійно-технічних навчальних закладів виробничого навчання та виробничої практики п.2 абзац 6. Захист письмових атестаційних робіт, як правило, проводиться в кабінеті спеціальної технологи!" з конкретної професії.
У процесі складання державних  кваліфікаційних іспитів державна кваліфікаційна комісія проводить засідання, на яких:
розглядає підсумкові оцінки успішності, результати виконання кваліфікаційної пробної роботи або реальної творчої роботи, виробничу характеристику, щоденник обліку виконання навчально-виробничих робіт та інші матеріали, що характеризують рівень підготовки кожної особи, яка атестується, визначає відповідність письмової атестаційної роботи вимогам кваліфікаційних характеристик та умов сучасного виробництва.
Рішення державної кваліфікаційної комісії про присвоєння особам кваліфікації відповідного рівня заносяться до протоколу, що підписується головою і членами комісії, а також до документів про здобуття професійно-технічної освіти.

Загальні рекомендації про порядок виконання письмової атестаційної (творчої) роботи.

 Письмові атестаційні ( творчі)  роботи виконуються на завершальному етапі навчання учнів і передбачають: систематизацію, закріплення, розширення теоретичних і практичних знань з професії та застосування їх при вирішенні конкретних технічних, виробничих й інших завдань; розвиток навичок самостійної роботи й оволодіння навичками, пов'язаними з темою проекту роботи . 

Мета та завдання письмової атестаційної роботи
Учні (слухачі), які навчаються в професійно-технічних навчальних закладах повинні вміти орієнтуватися в різних виробничих ситуаціях, бути готовими до самостійної праці. Рівень цієї самостійності виявляється при виконанні письмової атестаційної роботи.
Письмові атестаційні роботи виконуються з метою перевірки знань та умінь учнів застосовувати отримані знання на виробництві.
Теми письмових атестаційних робіт або заміна їх на виготовлення виробу, іншої творчої роботи повинні відповідати змісту виробничої практики учнів, обсягу знань, умінь і навичок, передбачених навчальними програмами і кваліфікаційною характеристикою.
Теми атестаційних письмових робіт визначаються викладачами спеціальних предметів з професійної підготовки разом з майстрами виробничого навчання, розглядаються предметними методичними комісіями, затверджуються заступником директора з навчально-виробничої роботи. Завдання видається учням  за місяць до початку виробничої практики згідно з переліком., затверджується протоколом №1 засіданням методичних комісій у вересні місяці.
Завдання на виконання атестаційної письмової роботи видається учневі у віддрукованому вигляді, з підписом викладача та затвердженням заступником директора училища з навчально-виробничої частини.
Виконанням письмових атестаційних робіт керує викладач спеціальної технології. Кращим варіантом
контролю за виконанням письмових робіт є використання графіка (або сіткового графіка), на підставі якого 
здійснюються  консультації   та                 написання розділів письмової           роботи.
Учні, які навчаються за інтегрованими професіями, письмову атестаційну роботу виконують окремим розділом з кожної професії. Рівень кваліфікації повинен відповідати рівню, визначеному в кваліфікаційній характеристиці.
Письмові          атестаційні     роботи               учнів        включають     такі  розділи:
вступ, загальна частина, технологічна частина, передові технології виробництва, охорона праці та безпека життєдіяльності.
Виконання письмової атестаційної роботи повинно бути завершено не пізніше, ніж за два тижні до випускних кваліфікаційних іспитів. Письмові атестаційні роботи повинні бути здані учнями своєчасно для перевірки і рецензування викладачем спецтехнології, але не пізніше за місяць до атестації.
При рецензуванні роботи викладач повинен враховувати:
*   повноту висвітлення питань, які передбаченні завданням;
*   якість оформлення розділів, розрахунків та технологічного рішення;
*   якість графічного оформлення письмової атестаційної роботи;
*   ступень самостійності при обґрунтуванні питань теми;
*логічність та чіткість викладеного матеріалу, змістовністьобґрунтування.

   Рецензія повинна об'єктивно відображати якість виконання письмової атестаційної роботи.Виконані і перевірені письмові роботи зберігаються в навчальному закладі і видаються учням для підготовки за 2-3 дні до Державної кваліфікаційної атестації.

    Термін зберігання в навчальному закладі виконаних письмових атестаційних робіт   (дипломних проектів) – 1 рік.



Вимоги до написання письмової атестаційної роботи.
Титульний лист та пояснювальна записка оформлюються згідно до вимог ГОСТ 2.105-95 і методичних вказівок до оформлення текстової документації СТУ2.001-01 (сторінки тексту повинні відповідати формату А4, як виняток, для ілюстрацій таблиць та роздруківок формат АЗ).
Вимоги до комп’ютерного набору : шрифт – TimesNewRoman, розмір шрифту - 14,  інтервал – 1.15. Загальний  обсяг підсумкової атестаційної роботи  згідно інструкції про порядок проведення випускної державної атестації  в ПТНЗ встановлено 30-40 сторінок.
Пояснювальна записка повинна бути представлена в обкладинці.
Першим аркушем документа є титульний аркуш, оформлений за ГОСТом 2.105-95.
Для титульного аркуша, як і для наступних робиться рамка, але штамп (основний напис) не ставиться.
Другим аркушем є завдання, затверджене заступником директора з  НВР та головою методкомісії. Відхилення від завдання не дозволяється.
Пояснювальна записка має спеціальний розділ "Зміст". Згідно ГОСТ 2.105-95, "Зміст" розміщується на першому текстовому аркуші, а при необхідності і на наступних за ним. Назву "Зміст" пишуть з. абзацного відступу і крапку в кінці заголовку не ставлять. Під заголовком перераховують номери розділів та підрозділів пояснювальної записки І вказують номери аркушів. Назви, що входять в зміст, записують строковими літерами, починаючи з прописної.
Штамп в розділі "Зміст" ставлять висотою 40 мм; по формі 2 (ГОСТ 2.104-81) на першому текстовому аркуші, на наступних за ним аркушах на 15 мм по формі 2А (ГОСТ 2.104-81).
Всі аркуші, записки повинні бути пронумеровані. Номери аркушів проставлять в основному написі. Підрахунок починають з титульного аркуша (на якому номер не ставиться) .
Виклад тексту звичайно починають з "Вступу" . Заголовок "Вступ" пишуть симетрично тексту з прописної літери, крапку з кінці не ставлять .
З кінці записки приводять перелік використаної літератури. Заголовок "Література" пишуть симетрично тексту з прописної літери, крапку в кінці не ставлять. В' переліку літератури кожному виданню присвоюється порядковий номер. Вказується автор, назва літератури, місто і назва видання, рік видання.
Помилки, описки, графічні недоліки, пошкоджені аркуші текстових документів, помарки та сліди не повністю вилученого попереднього тексту (графіки) не допускаються.
Кожен аркуш (формату А4) повинен мати рамку з полями зліва для підшивки 20 мм; зверху, справа, знизу по 5 мм. Відстань від рамки, а знизу від основного напису, до меж тексту повинна бути: зверху і знизу не менше 10 мм, ліворуч -не менше 5 мм, праворуч не менше 3 мм.
     Прізвища, назви організацій і фірм, назви виробів проводять мовою оригінала.
Заголовки розділів друкуються на окремих аркушах . Вимоги до комп’ютерного набору : шрифт – TimesNewRoman, розмір шрифту - 36,  інтервал – 1.15. Розділи нумеруються римськими  цифрами. Титульний лист заповнюється за формою приведеною у додатку 1.
Ілюстрації, таблиці і формули нумеруються арабськими цифрами в межах розділу (наприклад, 2.1). Позначення, ілюстрації (рис.2.1) розміщують нижче пояснювального напису, таблиці (табл.2.2) - у правому верхньому куті, номер формули в дужках - з правої сторони листа на рівні ' формули. Ілюстрації, таблиці можуть приводитися в додатках.
Ілюстрації повинні мати назву, при необхідності підрисунковий текст, що розміщують під ними.
  

Зміст (орієнтовний)
 письмової атестаційної роботи для професії 
« Електрогазозварник»

Титульний лист  ( додаток 1)

Бланк завдань ( додаток 2)

Зміст

ВСТУП ( 1 арк.)
-         Історія розвитку галузі


РОЗДІЛ  І. ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА ( 4 арк.)
1.1.Коротка характеристика підприємства, на якому учень проходить переддипломну виробничу практику;
1.2.Коротка характеристика технологічного процесу;
1.3.Перспективи розвитку галузі;
1.4.Кваліфікаційна характеристика професії.



РОЗДІЛ  ІІ. ТЕХНОЛОГІЧНА  ЧАСТИНА ( 15-20 арк.)
2.1.                           Технологічна картка процесу, ескіз виробу;
2.2.                           Організація робочого місця зварника;
2.3.                           Матеріали для зварювання;
2.4.                           Технологічний процес виготовлення деталі;
2.5.                           Дефекти та контроль якості;
2.6.                           Нормування робіт;


РОЗДІЛ  ІІІ. ПЕРЕДОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ВИРОБНИЦТВА( 1-2 арк.)
3.1.Опис сучасних технологічних процесів, високопродуктивних раціональних прийомів та методів праці;
3.2.Визначення  економічної ефективності від впровадження нового (удосконаленого ) технологічного процесу , передових прийомів праці.


РОЗДІЛ  ІУ. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ( 3-4 арк.)
4.1.Стосовно теми;



ЛІТЕРАТУРА

 Загальні рекомендації про порядок виконання творчої роботи
Творча роботу замінює письмову атестаційну роботу. Зміст творчої роботи залежить від специфіки професійно-технічного навчального закладу, його матеріально-технічної бази, можливостей та здібностей виконавців.
Творча дипломна робота складається з двох частин:
·        Пояснювальна записка.
·        Натуральний зразок.
В якості творчої роботи учням пропонується виготовити діючі моделі, електрифіковані стенди, муляжі, надати винахідницькі пропозиції, новинки технологій виробництва. В даному випадку графічна частина не виконується.
Пояснювальна записка складається з трьох розділів: вступу, стислого опису об'єкту, призначення, принципу дії, охорони праці.
Кількість творчих робіт орієнтовно становить  30-50% від кількості учнів залежно від рівня учнів групи, необхідності поповнення  КМЗ професії учбового закладу, розглядується і затверджується на засідання методичних комісій.
ЕТАПИ  ПІДГОТОВКИ  ТВОРЧОЇ  ДИПЛОМНОЇ   РОБОТИ
При підготовці спеціалістів виконання творчої роботи займає важливе місце у визначенні рівня можливості учня - випускника застосовувати набуті знання та вміння на практиці, учні повинні мати:
цілісні знання про функціонування і розвиток сфери діяльності;
сформоване вміння самостійно творчо виконувати практичну роботу з цієї галузі
розвинутий апарат практичного дослідження та вміння.
На підприємствах, де учні проходять виробничу практику, при проведенні пробних кваліфікаційних робіт і встановленні кваліфікаційного розряду учням підбирають операційні, а не комплексні роботи. Це не кращий спосіб визначити професійні знання, уміння й навички. Тому, учні випускних груп можуть представляти на кваліфікаційну атестацію творчу дипломну роботу. Це самостійна робота учня-випускника, яка спрямована на розв'язання конкретних завдань в області удосконалення техніки, технології, підвищення продуктивності праці, якості випускаємої продукції, розширення технологічних можливостей устаткування. До того ж це ефективний спосіб поповнити матеріально-технічну та комплексно-методичну базу навчального закладу необхідним устаткуванням, навчально-наочними посібниками, діючими моделями.
Робота педагогічного колективу навчального закладу по підготовці учнів до реального дипломування здійснюється під керівництвом заступника директора з навчально-виробничої частини та старшого майстра. Протягом навчального року, що передує випуску учнів, заступник директора з навчально-виробничої частини приймає від викладачів, завідувачів майстернями й лабораторіями заявки на виготовлення навчально-наочних посібників, пристосувань, устаткування, механізмів, реальних зразків продукції.
По мірі нагромадження заявок здійснюється їх систематизація по технічним і технологічним ознакам виготовлення, тобто визначається наявність того чи іншого обладнання, устаткування й рівень кваліфікації викладачів та майстрів виробничого навчання для впровадження робіт, можливість виконання заявленої номенклатури на наявній навчально-виробничій базі, забезпеченість необхідними для виготовлення виробів сировиною, матеріалами, придбаними комплектуючими. Робота з систематизації заявок закінчується до початку нового навчального року.
На початку наступного навчального року для учнів випускних груп методична комісія розглядає тематику реальних робіт і їх виконавців. При цьому враховуються складність роботи, рівень професійних знань, умінь і навичок виконавців, необхідність надання учням практичної допомоги при виконанні окремих технологічних операцій майстрами виробничого навчання й іншими фахівцями навчального закладу. Крім цього, якщо виріб складний, затверджуються склад творчих груп учнів, які навчаються по одній або різним професіям, наприклад: «офіціант - бармен»; «кравець - закрійник»; «перукар - флорист»; «кравець - декоратор вітрин»; «кухар - офіціант» і т.ін.
Після цього кожному учневі - випускнику видається «Завдання на виконання творчої дипломної роботи». Якщо виріб виготовляється групою учнів з різних професій, то кожен отримує завдання, пов'язане тільки з його професією.
Для того, щоб учні підготували пояснювальні записки до своїх творчих реальних робіт, і власне частково свою реальну роботу, при плануванні тематики консультацій до державної кваліфікаційної атестації необхідно внести питання підготовки творчих реальних робіт. На консультаціях координуються графічні схеми виробів, виконуються ескізи окремих деталей і вузлів, розробляються технологічні схеми, оформляються в чорновому варіанті пояснювальні записки.
Виготовлення виробу, деталей, складання вузлів і механізмів, учні випускних груп на базі повної загальної середньої освіти (термін навчання - 1,5 роки) починають на IIкурсі в першому півріччі (жовтень), а учні випускних груп на базі базової загальної середньої освіти (термін навчання - З роки) розпочинають роботу на III курсі - в другому півріччі навчального року. Ці роботи виконуються в період виробничого навчання й виробничої практики на підприємствах. За домовленістю з керівництвом підприємств, учень може виготовляти деталі або вузли своєї дипломної роботи на підприємстві або приходити відповідно до розкладу занять у майстерні училища й виготовляти роботу в них.
Доцільно щоб в дипломних проектах висвітлювалися нові питання, які ще не мали вирішення і застосування в конкретному випадку. Можлива і раціоналізація технологічного процесу на основі застосування більш продуктивного і прогресивного обладнання, пристосування і інструментів.
Виконання таких робіт буде засвідчувати про творчий підхід до вирішення виробничих питань і професійної самостійності робітника. Найбільш здібним учням повинні рекомендуватись такі теми, де можливий найбільший прояв їх самостійності та творчості.
ЗМІСТ  ПОЯСНЮВАЛЬНОЇ  ЗАПИСКИ  ДО ТВОРЧОЇ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ
Творчими дипломними роботами, до яких додається пояснювання записка на 6-10 аркушах можна вважати діючи моделі, електрифіковані стенди, муляж, винахідницькі пропозиції, нову технологію виробництва;
Творча дипломна робота складається з двох частин:
1.                        Пояснювальна записка.
2.                        Натуральний зразок.
Пояснювальна записка повинна бути загальним об'ємом не менше 6 аркушів і обов'язково складатися з 3 - ох розділів
 Вступ(1 аркуш)
У вступі пояснюється чому обрана така тема, за якими параметрами вона важлива, чим вона актуальна і яку практичну цінність вона представляє; об'єм розділу 1 сторінка формату А 4.
РОЗДІЛ  І. ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА ( 2-3 арк.)
-         Коротка характеристика підприємства, на якому учень проходить переддипломну       виробничу практику;
-         Коротка характеристика технологічного процесу;
-         Вимоги кваліфікаційної характеристики за фахом;
-         Перспективи розвитку галузі;
-         Місце професії в ринкових відносин.

РОЗДІЛ II. ТЕХНОЛОГІЧА ЧАСТИНА
Даний розділ може містити технологічний процес виготовлення зразка (моделі), інструкційно - технологічну карту виготовлення.
Карту пропонуємо оформляти у вигляді таблиці 1.
Таблиця 1.
Коротка інструкційно - технологічна карта виготовлення виробу ( при  необхідності)
         Найменування об'єкту____________________________________


№ п/п
Найменування операції
Суть операції
Інструмент
Пристосування


Запропонована таблиця може бути змінена і доповнена за специфікою професії.
Розділ може бути доповнений питаннями з вивченого курсу, згідно прийнятого рішення методичного об'єднання.
Об'єм розділу 4 аркуші формату А4.
Графічна частина при виконанні творчої роботи відсутня, але пояснювальна записка, наприклад, для кравців - обов'язково супроводжується робочим кресленням побудови деталей крою (формат обговорюється на засіданні методичної комісії).
За бажанням учня або за вказівкою консультанта пояснювальна записка супроводжується додатковими кресленнями, схемами, малюнками, світлинами, комп'ютерними програмами й т. ін., які оформляються у вигляді додатків.

РОЗДІЛ III. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ.
В даному розділі учні повинні запропонувати заходи які б виключали небезпечні ситуації на підприємстві (зокрема на дільницях та робочих місцях, які визначені консультантом роботи).
Даний розділ містить відповіді на питання, які вказані консультантом. Консультант з даного розділу повинен так підібрати питання, щоб вони відображали застосування прийомів та засобів безпечної праці на визначених робочих місцях, зокрема при технологічних операціях, які виконував учень в процесі роботи, а також містити теоретичні відомості з безпеки життєдіяльності.
Об'єм розділу 1 аркуш формату А4.

ЛІТЕРАТУРА

Оформлена пояснювальна записка 
повинна показати:
•    Вміння учня-випускника обґрунтувати актуальність обраної теми;
•    Логіку викладання матеріалу;
•    Знання новинок техніки, технологій за професією, які стосуються теми роботи;
•    Творчий підхід до обраної теми;
•    Використання методів практичного дослідження;
•    Можливість знаходити та аналізувати інформацію;
•  Дотримання вимог до оформлення.
Пояснювальна записка повинна бути акуратно оформлена: написана чорнилами від руки або надрукована на комп'ютері на одній стороні аркуша паперу формату А4.
Нумерувати аркуші краще в останній момент, коли робота закінчена і загальна кількість аркушів не зміниться. Номера аркушів з яких починаються розділи і питання записуються в змісті. Текст записки повинен бути стилістично грамотним і по можливості коротким. Не слід наводити загально прийнятих виражень, термінів і понять або лишній раз описувати те що зрозуміло із креслення, схеми, малюнку.
При виконанні розрахунків результати вимірювання повинні бути виражені в одній системі і позначені у відповідності до стандартів.
При використанні довідникових даних в тексті роботи потрібно вказувати джерела, з яких вони взяті: точну назву, рік видання, сторінку, номер таблиці. Якщо джерело вказано в переліку використаної літератури, то в дужках ставиться його порядковий номер ї сторінка, номер таблиці або формули. Наприклад: (8 с.43, табл.12).
В кінці розрахунково-пояснювальної записки приводиться перелік використаної літератури з обов'язковим вказуванням автора, назви видавництва, року видання.
Найбільш суттєві опорні схеми, графіки і діаграми, що розроблені в пояснювальній записці до творчої роботи бажано виконувати на окремих аркушах.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ВИКОНАННЯ АТЕСТАЦІЙНОЇ РОБОТИ
Оцінка «високого рівня» виставляється у випадках, коли творча робота:
    носить дослідницький характер, містить грамотно викладені теоретичні положення, критичний розбір практичного досвіду по досліджуваній проблемі, характеризується логічним, послідовним викладом матеріалу з відповідними висновками й обґрунтованими реченнями;
•    має позитивну рецензію керівника дипломної роботи й рецензента;
•    при захисті учень показує глибоке знання питань теми, цікаво презентує свою творчу роботу та вільно оперує даними, під час доповіді використовує ілюстративний (таблиці, схеми, графіки й т.п.) або роздатковий матеріал, легко відповідає на поставлені питання.
Оцінка «достатнього рівня» виставляється у випадках, коли дипломна робота:
    носить дослідницький характер, містить грамотно викладені теоретичні положення, критичний розбір практичного досвіду по досліджуваній проблемі, характеризується послідовним викладом матеріалу з відповідними висновками, але не цілком обґрунтованими реченнями;
•    має позитивні відгуки керівника дипломної роботи й рецензента;
•    при захисті роботи учень показує знання питань теми, оперує даними дослідження, під час доповіді використовує ілюстративний (таблиці, схеми, графіки й т.п.) або роздавальний матеріал, без особливих затруднень відповідає на поставлені питання.
Оцінка «середнього рівня» виставляється у випадках, коли дипломна робота:
    носить дослідницький характер, містить грамотно викладені теоретичні положення, базується на практичному матеріалі, але відрізняється поверхневим аналізом практичного досвіду по досліджуваній проблемі, характеризується непослідовним викладом матеріалу й необґрунтованих речень, не може презентувати творчу роботу цікаво;
•    у відгуках керівника дипломної роботи й рецензента є зауваження по змісту роботи й методам дослідження;
•    при захисті роботи учень проявляє непевність, показує слабке знання питань теми, не дає повної, аргументованої відповіді на поставлені питання, ілюстративний матеріал підготовлений неякісно.
Оцінка «початкового рівня» виставляється у випадках, коли дипломна робота:
    не носить дослідницького характеру, не містить аналізу практичного досвіду по досліджуваній проблемі, характеризується непослідовним викладом матеріалу, не має висновків або вони носять декларативний характер;
•    у відгуках керівника дипломної роботи й рецензента є критичні зауваження;
•    при захисті роботи учень не може відповідати на поставлені питання по темі, не знає теорії питання, при відповіді допускає істотні помилки, ілюстративний матеріал до захисту не підготовлений.
ЕТАПИ ПІДГОТОВКИ ТВОРЧОЇ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ
Послідовність виконання дипломної роботи учнем включає наступні етапи:
•      вибір        і         обґрунтування    теми        разом       з         керівником      творчоїроботи;
•      одержання завдання на дипломну роботу;
•      вибір технології виконання роботи;
•      складання разом з керівником роботи календарного графіка з вказівкою строку завершення окремих етапів;
•      підбір матеріалів відповідно до наміченого плану;
•      вивчення й систематизація зібраних матеріалів;
•      уточнення окремих питань у консультанта й керівника дипломної роботи;
•      подання тексту роботи на перевірку керівнику по мірі написання окремих розділів, за графіком;
•      письмовий         виклад         результатів       дослідження       й          формулюваннявисновків;
•      виконання практичної творчої роботи;
•      внесення виправлень і доповнень у роботу за зауваженнями керівника;
•      оформлення й брошування роботи;
•      подання роботи на рецензію;
•      підготовка до захисту дипломної роботи: написання тексту виступу, відбір і оформлення графічного (ілюстративного)      матеріалу, що    виноситься на захист;
•      отримання заліку по переддипломній виробничій практиці;
•      захист дипломної роботи.

РОБОТА УЧНЯ  З ЛІТЕРАТУРНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ
ТА   WEB- РЕСУРСАМИ МЕРЕЖІ ШТЕРНЕТ
Успішне         виконання        творчої        роботи        припускає       докладне
й творче вивчення літературних джерел та Web-Ресурсів мережі Інтернет. При підборі літературних джерел варто звертатися до алфавітних і предметних каталогів бібліотек, спеціальних бібліографічних довідників, тематичних збірників літератури, покажчиків журнальних статей, добірок газет, використовувати посилання на опубліковані роботи, наявні в монографіях, брошурах,статтях. Бажано звертатися до видань останнього років, тому що в них найбільше повно освітлена теорія й практика досліджуваної теми. Список літератури повинен бути погоджений з керівником дипломної роботи. Вивчення літературних джерел супроводжується виписками й конспектуванням.
         Конспектувати треба, в основному, ті джерела, які по змісту дипломної роботи можуть бути широко використані, в інших випадках досить обмежитися виписками. При цьому доцільно фіксувати, з якого         джерела     взято матеріал і в якій частині дипломної роботи його варто використовувати. Дослівні тексти оформляються як цитати (у лапках) із вказівкою прізвища автора, його ініціалів, повної назви книги або статті, видавництва, місця й року видання, номера журналу, сторінки й т.ін. Це надалі полегшить обробкуматеріалу й складання бібліографічного списку.
При зборі інформації для дипломного дослідження не слід забувати про можливості мережі Інтернет. І якщо головним джерелом фундаментальної теоретичної й аналітичної інформації служать  бібліотечні  фонди,       то в роботі з фактичною інформацією більшу допомогу може зробити комп'ютер. На відміну від друкованої інформації дані, опубліковані в Інтернеті, постійно оновлюються, що дозволяє оперативно одержувати інформацію з тематики, яка цікавить.
При цьому варто враховувати, що жодна з баз даних Інтернету не є всеосяжною, і якість наданої інформації   має потребу в критичній оцінці. Пошук інформації в Інтернеті пропонується проводити з урахуванням наступних рекомендацій:
•    бажано уникати прямолінійного пошуку по одному слову, краще задавати пошуковій системі групу ключових слів або фразу;
•    для пошуку по групі слів або по ключовій фразі рекомендується використовувати не будь-яку пошукову систему, а ту, котра найбільш знайома, тому що в різних системах використовуються різні правила для запису групи слів (правила потрібно знати);
•    при пошуку за одним словом доцільно застосовувати якнайбільше різних пошукових систем.

ЗАХИСТ ТВОРЧОЇ ДИПЛОМНОЇ РОБОТИ
Захист   проходить    в    присутності    державної   кваліфікаційної   комісії,   склад   якої затверджується наказом директора.
Необхідно мати на увазі найбільш важливі моменти цього відповідального етапу: Порядок захисту оголошує голова державної кваліфікаційної комісії. Кожен учень виступає здоповіддю на 10-15 хвилин, яку він підготував завчасно, розкриваючи в ній стисло і глибоко,аргументовано і чітко висвітлюючи актуальність теми, мету і завдання дослідження, основний зміст роботи та її наслідки. Слід додати, що, доповідь про зміст та важливість роботи повинна бути спрямована більшою мірою на викладення висновків, конкретних пропозицій. Доповідь супроводжується демонстрацією самої творчої роботи. Мова доповідача повинна бути вільною, чіткою, емоційною і правильною. Наприкінці виступу слід подякувати усім, хто допомагав у підготовці роботи.
2. Не слід затягувати доповідь, після її завершення члени державної комісії обов'язково присутні зададуть питання кожному випускнику. Ці питання або безпосередньо стосуються проблеми, або певним чином пов'язані з нею. Короткі, влучні по суті відповіді на запитання свідчать про те, наскільки вільно та глибоко учень володіє знаннями з цієї проблеми та відповідної літератури, а також показують його загальну ерудицію.
3. Зразу після відповідей учня на запитання фактично розгортається обговорення творчої роботи. Керівник роботи зачитує відгук
Державна кваліфікаційна комісія після захисту робіт усіх учнів на закритому засіданні, в присутності лише керівника і майстра виробничого навчання, обговорює та виставляє у відомість і протокол захисту остаточну оцінку творчої роботи за дванадцятибальною системою. При цьому враховуються критерії оцінки дипломної роботи та її захисту навчальні досягнення учнів, виробничі характеристики та присвоюється відповідна кваліфікація і оформляється протокол.
Після обговорення і виставлення державною комісією оцінок голова комісії оголошує їх усім присутнім, робить узагальнюючі висновки з питань підготовки дипломних робіт та їх захисту в цілому, висловлює рекомендації комісії. Найбільш цінні та цікаві творчі роботи рекомендуються для ознайомлення учнів навчального закладу перехідного контингенту.
Наслідки роботи державної комісії обговорюються на засіданнях педагогічної ради. Творчі роботи після захисту залишаються в навчальному закладі. Кращим учням, творчі роботи яких продемонстрували їх якісну підготовку та схильність до творчої, креативної праці, можна пропонувати і рекомендувати продовжити навчання у вищому навчальному закладі відповідного профілю.
Захист дипломної роботи розкриває не тільки вміння учня   виконати   творчу роботу,   але   й доповнює уявлення про самостійність виконаної роботи, вільне володіння матеріалом, рівень підготовки кваліфікованого робітника в цілому.
  
Документи про освіту
Випускнику ПТНЗ, який успішно пройшов кваліфікаційну атестацію, присвоюється освітньо-кваліфікаційний рівень "кваліфікований робітник" набутої професії відповідного розряду (категорії) і видається диплом державного зразка.
Випускнику, який закінчив відповідний курс навчання в акредитованому вищому професійному училищі, центрі професійно-технічної освіти певного рівня акредитації, може присвоюватись освітньо-кваліфікаційний рівень "молодший спеціаліст" і видаватись диплом державного зразка.
Особі, яка не закінчила повний курс навчання у професійно-технічному навчальному закладі другого та третього атестаційних рівнів, але за наслідками кваліфікаційної атестації отримала встановлений освІтньо-кваліфІкаційниЙ рівень "кваліфікований робітник" з набутої професії відповідного розряду, видається свідоцтво про встановлення робітничої кваліфікації, зразок якого затверджується Кабінетом Міністрів України.
Особам, які завершили курс професійно-технічного навчання за програмами курсової чи Індивідуальної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації з присвоєнням розрядів (класів, категорій) і успішно пройшли кваліфікаційну атестацію видається свідоцтво встановленого зразка про присвоєння або підвищення робітничої кваліфікації відповідного розряду (класу, категорії").
Особам, які навчалися з професій, спеціалізацій, пов'язаних з керуванням транспортними засобами, тракторами та самохідними машинами, навчальними закладами видаються свідоцтва встановленого зразка, які є підставою для складання кваліфікаційних Іспитів і отримання в установленому порядку посвідчень на право керування транспортними засобами, тракторами та самохідними машинами. 


Комментариев нет:

Отправить комментарий